Trucken er det som gjør at hjulene går rundt og at brettet kan svinge. Hjulene henger på akslingen, og akslingen er festet i baseplaten. På akslingdelen (hangeren) så er det også bushings (dempere) som har mye å si når det kommer til hvordan brettet føles og oppfører seg.

Sjekk ut infoarket for illustrerte beskrivelser av det meste som har med longboard å gjøre.

Hanger

Hangeren er det som bestemmer bredden på trucken. De vanligste størrelsene er 180 mm og 150 mm, men det finnes en haug med andre lengder fra nede i 100 mm og opp til 210 mm. Som en tommelfingerregel så vil en bredere truck gjøre brettet mer stabilt, men få en dårligere svingradius. Noen snur hangeren for å få den litt nærmere baseplaten og da et litt mer stabilt brett.

Baseplate

Baseplaten er den platen som er skrudd fast i platen (deck). Baseplaten bestemmer blant annet i stor grad hvor mye vinkel hangeren har i forhold til brett og asfalt, og har en god del å si på stabilitet og respons på svinging

Bushings

Bushings er demperene til et longboard og har mye å si på hvordan et brett oppfører seg. Les mer om bushings.

Cast (laget i form)

De aller fleste truckene er av denne typen. Det betyr at truckprodusenten har en form hvor de heller metallet i og får ut en form. Ved denne typen produksjon så får man ikke en 100 % perfekt truck, og små svakheter kan oppstå

Presisjonstrucker

Presisjonstrucker blir laget av en CNC-maskin som kutter ut delene fra en hel blokk med aluminium. Dette fører til at trucken er nesten garantert uten feil og gjør at kjøringen blir mest mulig forutsigbar. Presisjonstrucker er dyre, og anbefales kun hvis man er såpass erfaren at man vet fordelene det gir.

Risers

Risers skaper mer mellomrom mellom trucken og platen. Dette som regel for å unngå wheelbite, men noen angled/wedged risers kan påvirke svingeegenskapene til brettet.